نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

Chronicle سرگذشت



Not All Heroes Are Super




نقدو بررسی فیلم 

Chronicle  سرگذشت

 

در اصطلاح به فیلمهایی که حوادث رو از طریق دوربین کاراکترها می بینیم  Found Footage گفته می شه که معمولا به همراه تکون های دوربین اجرا می شه تا بیشتر واقعی و باورپذیر جلوه کنه و اکثرا هم در آثار ترسناک این نوع شیوه رایجه ( به نقل از ویکی پدیای انگلیسی )


 Chronicle یا سرگذشت ، در واقع ادامه دهنده ی این نوع از فیلمهاست اما تفاوتهایی داره که حداقل از آثار معمول این نوع ساختار متمایزش می کنه و در بعضی بخش ها حتی اثری عمیق تر و بهتره اگرچه در نهایت به موفقیت فیلمهای برتر این به نوعی زیر-ژانر نمی رسه.

 سرگذشت برعکس رویه معمول این گونه آثار اتفاقا سعی می کنه شخصیت پردازی نسبتا جدی و کار متفاوتی رو انجام بده ؛ در واقع برای کاراکتر اندرو و نوع شرایط اطرافش پردازشی جدی صورت گرفته تا یک سوم پایانی قابل باور باشه . از طرفی سرگذشت نه داستانی تخیلی و غیرواقعی رو واقعیت می دونه و نه صرفا اثری تخیلیه و همین باعث شده خودش رو خیلی بیشتر از یک تجربه ی شخصی نشون بده .

نوع استفاده فیلمساز از دوربین و فکر پشت فیلمبرداری فیلم خیلی جالب و تحسین برانگیز بوده ، در واقع ما در بیشتر زمان ها داریم فیلم رو از زاویه دوربین " اندرو " می بینیم که در نیمه دوم ، " مت " هم به نوعی در این فیلمبرداری شریک می شه ، هوشمندی فیلمساز و فیلمبردار درنحوه استفاده ی اندرو از دوربین شخصیش رو در جاهای مختلفی میشه دید ، اندوریی که انگار خودش فیلمسازه و با توجه به قدرتی که براش درنظر گرفته شده ؛ دوربین چرخشی استفاده می کنه ، یه دفعه از نمای دور به نزدیک و یا از نمای نزدیک به دور می ره و این درهم تنیدن حرکت دوربین در ظاهر به وسیله ی بازیگر و در اصل تحت اراده ی فیلمساز در لحظاتی چیز ویژه ای از آب دراومده .

با توجه به اتفاقی که برای سه کاراکتر نوجوون می افته فیلم به خلاقیت زیادی احتیاج داشت، خوشبختانه عوامل فیلم با ایده ها و اجراهای خیلی خوب مخصوصا با توجه به جدی نبودن بودجه اثر ( 15 میلیون دلار ) ، نه تنها از انواع و اقسام ایده ها استفاده کردن و نه تنها کاراکترها در هر لحظه ویژگی جدیدی از خودشون نشون می دن بلکه عوامل فیلم تونستن تقریبا در تمام موارد اجرای قابل قبولی رو برای مخاطب به عرصه نمایش بذارن که باورپذیر هم باشه مخصوصا سکانس منهدم کردن اتاق بیمارستان که به نوعی مهیب ترین سکانس فیلم و به شدت غافلگیرکننده هم بود . ( کافیه همین الآن یه لحظه فکر کنید ، اگه همچین قدرتی داشتید واقعا چه کارهایی که می شد انجام داد ؟! )

البته اگه بخوایم دقیق نگاه کنیم در دو سکانس ، جلوه های بصری بیشتر مشخصه و کمی توی ذوق می زنه ؛ یکی در سکانس له کردن ماشین در پس زمینه توسط اندور که با توجه به میزان بودجه ، شاید بهتر از اون امکان ساختش وجود نداشته و یکی دیگه که کمی عجیب بود ، سکانس پایانی ، اگه کمی دقت کنید مشخصه که مت توی تبت نیست و جلوی پرده سبز راه می ره .

 

اما ....

از همون دقایق ابتدایی فیلم یک نکته ی مهم به ذهنم خطور کرد و اونم اینه که به نظرم بهتر بود اگه اساسا نوع ساختار فیلم از دوربین روی دست به یک دوربین ایستا و نه از دید کاراکترها و در قالب یک اثر استاندارد سینمایی عرضه می شد .

در آثار برپایه ی دوربین غیرمعمول ، هر چه قدر هم سعی کنید شخصیت پردازی جدی رو به خورد مخاطب بدید در هر صورت نه میزان موفقیتش در حد یه اثر سینمایی معمول خواهد بود و نه قدرت مانور در این نوع فیلمسازی تا این حد وجود داره و بیشتر باید یک طرح داستانی جذاب با انواع و اقسام جزئیات داشت و حتی خیلی دیالوگ جدی هم نمی شه گذاشت ؛ از همین جهت زمانی که " استیو " داره با اندرو توی ماشین در مورد خونوادش صحبت می کنه و یا سکانس گفتگوی مت و کیسی در جلوی خونه ی کیسی که مثل سکانس ذکر شده نسبتا طولانیه و اساسا فیلم رو از پا میندازه و بی حاله .

در سکانس نجات کیسیِ گیر کرده در خودرو هم ، اساسا هیچ چیزی توی کادر نیست و این باعث نمی شه به کار نزدیک بشیم و یا توی عمقش قرار بگیریم و حتی به نظر من تحت یک اثر سینمایی معمول + بودجه ای قابل قبول ، سکانس های فصل پایانی می تونست به مراتب ویرانگرتر و درگیرکننده تر دربیاد و یکی از بهترین سکانس های اکشن سال بشه .

در کل سرگذشت تلاش تحسین برانگیزیه ، فیلم ایده های جالبی داره و جالب تر هم تونسته اجراش کنه ، سرگذشت سعی کرده نوع دیگه ای از فیلمسازی ، حداقل در ردیف کارهای Found Footage انجام بده و این باعث شده با اثری طرف باشیم که این بار خود کاراکترها عامل اتفاقات فیلمن و سعی شده دوربین فیلم حساب شده باشه و آزار نده و در عین حال مفهومی جدی اگر چه تکراری اما به شکلی جدید در پس اثر وجود داره ؛ اما چیزی که باعث شده سرگذشت اون قدر که باید اثر ویژه ای نشه ، کم و کاستی هایی که اساسا در این نوع ساختار امکان اجرای بهترش وجود نداشته .

 

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
mmad شنبه 13 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:07 ب.ظ http://nemidanam.blogsky.com

فیلمشو دیدم خوشم اومد قشنگه بنظرم ارزش دیدن داره
از اون فلماست که بنظرت سرده تا اونجا که اون چاله پیداش میشه

ممنون از نظرتون
بله حق با شماست
اما اگه در مورد متنی که نوشتم هم نظر می دادین بهتر می شد .

جم شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:22 ب.ظ http://painstore.blog.ir

سلام
وبلاگ زیباییست...
دردفروشی افتتاح شد.دردهای خود را به فروش بگذارید.
painstore.blog.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد