نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

Stolen دزدیده شده


یک فیلم خوب در جایگاه اشتباه



نقد و بررسی فیلم        

                         Stolen  دزدیده شده


دزدیده شده کم و بیش کلیشه ایه و انتظارات رو برآورده نمی کنه اما قابل تحمله .

20 دقیقه ابتدایی ، نوید یه اثر جذاب و تا حدی هوشمندانه رو می داد اما بعد از بیرون اومدن ویل (نیکلاس کیج ) از زندان و دزیده شدن دخترش ، کل فیلم درگیر همین قضیه می شه و سایمون وست مجبور بوده با همین داستان ، هیجانی رو در فیلم تزریق کنه تا مخاطب تا به انتها با فیلم همراه باشه .

داستان فیلم متاسفانه برای یه مخاطب امروزی کمی بیش از اندازه سادست اگر چه فیلمنامه نویس سعی کرده یه جاهایی فراتر از سطح متوسط حرکت کنه اما اصلا کافی نبوده و در کل نکته ی ویژه و جدیدی نتونسته در کار خلق کنه ، شخصیت ها و روند داستانی در حد چیزهایی که اکثرش رو قبلا دیدیم حرکت می کنه و اگر چه بازهم تکرار می کنم قابل تحمله و مخاطب رو از دیدنش پشیمون نمی کنه ولی متاسفانه ایرادات ساده انگارانه ای هم داره ، به طور مثال اگه 10 میلیون دلار رو در یه آتش کوچک بسوزونید ، آیا امکان داره پلیس نتونه ردی از خاکسترهای پول پیدا کنه ؛ از طرفی هیچ پیچش و گره ی خاصی هم در داستان وجود نداره .

بازی بازیگرا قابل قبوله اما مثل شخصیت پردازی هاشون نکته ی خاصی نداره ولی اگه بخوام اشاره کوچکی به نیکلاس کیج کنم ،  باید بگم بازی کیج هم مثل فیلمهاش ، دیگه خیلی تعریفی نداره و بیشتر ادای یه بازیگر خوب رو در میاره و معدود سکانس های درگیری تن به تن و تعیقیب و گریز توی فیلم رو هم انگار به سختی انجام می ده .

تهیه کننده ی کار قصد داشته با گذاشتن وست در مقام کارگردان و کیج در مقام بازیگر نقش اصلی و در کنار این دو ، چند بازیگر نسبتا شناخته شده دیگه ، مخاطب های بیشتری رو برای دیدن فیلم جور کنه ولی واقعیت اینه که اصلا اون طور که انتظار می رفته از آب درنیومده و فیلم اکران محدودی داشت و سریع هم روی نت با کیفیت بالا قرار گرفت و جالبه که بدونید ، این فیلم با بودجه 35 میلیون دلاری ، کل فروش جهانیش تا به این لحظه فقط 2 میلیون دلار بوده و اگه به همین منوال پیش بره ، اگه نگیم سخت ترین حداقل یکی از سخت ترین شکست خورده های سال میشه.

در کل با فیلمی طرف هستیم که اگر با بودجه ی پایین تری ساخته می شد و خودش رو برای اکران جدی نمی گرفت موفق تر بود چرا که شمایل فیلم اگر چه سینماییه ولی سطح فیلم به عنوان یه کاره ویدئویی و یا تلویزیونی خوبه و در حد سینمای 2012 هالیوود نیست .


نظرات 4 + ارسال نظر
امیر یکشنبه 7 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:57 ب.ظ http://hollywood9.blogfa.com/

سلام. مجتبی جون بهت تبریک میگم. می بینم هم وبلاگت خیلی بروز شده و تند تند فیلمهای روز رو نقد میکنی. هم تحلیل های کوتاه تری ارائه میدی که همه بخونند.
واقعی عالی شده. امیدوارم مسیرت رو ادامه بدی. این فیلم هم تو برنامه دارم که ببینم

سلام امیر جان
لطف داری ، بعد از نظرت در مورد انتقام جویان حتی چند تا از نوشته های طولانی قبلی رو هم کوتاه تر کردم تا برای کابرا خوندش راحت تر باشه .
بازم از نظرت ممنون
موفق باشی

نازیلا کیایی دوشنبه 8 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:38 ق.ظ

اگه همه چیز در چند دقیقه ی پایانی فیلم شاتر باشه دیگه به اون میگن فیلم کوتاه . یعنی اگه قرار باشه کسی که دو دقیقه ی پایانیه فیلم رو فقط دیده با کسی که از اول فیلم داستان فیلم رو دنبال کرده برابر باشن اصلا اسم فیلم رو نمیشه روش گذاشت . یعنی هرچی در طی 90 دقیقه به طور غیر منطقی دیدی رو ولش کن بعد بیا به سوال مسخره ی دنیلز جواب بده که : کدوم بدتره؟ مردن مثل یک انسان خوب یا زنده موندن مثل یک هیولا . اصلا قبول . ما میخواهیم این سوال رو جواب بدیم فقط در یه صورت میتونیم پاسخ بدیم اونم اینه که بدونیم دنیلز واقعا دیوونه بوده یا نه اما وقتی به هیچ نتیجه ای نمیرسیم طرح این سوال واقعا مسخرست . مثل اینیه که به شما بگن در مورد چیزی قضاوت کن که نمیدونی چیه...... توجه داشته باشین به این مطلقا نمیگن پایان باز میگن پایان رها شده.....

شاتر آیلند فیلم خیلی خوبی است ، فیلمنامه فوق العادست اما من اینطوری بهش نگاه نمی کنم ، فیلم پیچیدست اما حرفی که می خواست بزنه به نظرم در حدی نیست که مخاطب خودش رو خیلی درگیرش کنه که فیلم دقیقا چی می خواست بگه .
این که گفتم نکته ی فیلم در پایانشه به این خاطره که کل فیلم یه تریلر فوق العادست که صرفا شما رو در تکاپو قرار می ده برای این که آیا تدی بیماره یا نه ، همون طور که خودتون دلایلش رو مطرح کردید و با اون همه موشکافی در پایان نشد که یه فرضیه رو تایید و یا یکی رو رد کنید .
نکته ی پایان فیلم همینه ، دیگه خیلی مهم نیست که تدی بیمار بوده یا نه ، مهم الان و همین لحظست که تدی چه کار می خواد بکنه وگرنه اگه سکانس پایانی هر چیزی به غیر از این بود با ناامیدی از پاش بلند می شدیم .
شاید فیلمنامه نویس بد نبود اگه مشخص می کرد که تدی واقعا بیمار بوده یا نه اما با هر قصدی ، خود اون و اسکورسیزی این طور نگاه رو بیشتر پسندیدن و گفتم به راه دیگه وجود داره که اونم اینه که اساسا فیلمنامه رو زیر سوال ببریم .
اگه مخاطبی از فیلم خوشش نیاد و اون رو سردرگم و الکی پیچیده بدونه هیچ اشکالی نداره ، به هر حال هر کس می تونه نظرات خودش رو داشته باشه .
موفق باشید

m شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 03:43 ق.ظ

اینا که نظرات فیلم stolen نیست!
بهر حال از نظر من stolen جذابیت خاص خودشو داشت!
و برخی صحنه هاش مثل اونجا یی که از پلیس تقاضای کمک کرد یا لحطاتی که دخترش از تو صندوق عقب با سختی تونست 911 رو بگیره اما.. و صحنه های دیگه اش درد ناک بود
شاید ار نظر منطقی فیلم برخی جاهاش گیر داشت.
اما در کل نماشاگر و در جاش میخکوب میکرد.
و در کل فیلم خیلی خوبی بود

اول از نظرتون ممنونم و دوم از اینکه نظرتون رو شرح دادید .
نمی دونم منظورتون از جمله اولتون چیه اما من در مورد تمام فیلمها سعی می کنم انصاف رو رعایت کنم ، اتفاقا Stolen رو فیلم سرگرم کننده و خوبی دونستم اما در حد یه فیلم تلوزیونی یا ویدئویی و فکر میکنم فروش ناچیز این فیلم هم همین قضیه رو ثابت می کنه .
موفق باشید

سپیده جمعه 11 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:41 ق.ظ

کارت خیلی خوبه اما کاش میشد عناونین همه مطالب رو یجا دید. آرشیو زمانی خیلی کمک نمیکنه
موفق باشی

ممنون از شما
از طریق عناوین مطالب می تونید تمام فیلمهایی که مورد بررسی قرار گرفتن رو ببینید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد