نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

Brave شجاع


نقد و بررسی فیلم

 شجاع  Brave 



این که شجاع هم نتونست در حد دوران اوج پیکسار باشه ، ضعف جدیه اما همین که می تونه مخاطبش رو راضی کنه ، خودش نکته ی مثبتیه .

در شجاع برعکس رویه ی معمول آثار انیمیشن ، یک کاراکتر مونث ، کاراکتر محوریه و فیلم حول و حوش رابطه اون با مادرش می گرده. شجاع شاید به دلیل نوع شخصیت پردازی و شکل و شمایل کاراکتر اصلیش ( مریدا ) برای افراد مونث جذاب تر و دوست داشتنی تر باشه اما به نظرم با هر جنسیت و سنی میشه این کاراکتر رو دوست داشت و یکی از مهم ترین دلایل توفیق این انیمیشن ، دقیقا همین شخصیت پردازی دوست داشتنی این کاراکتره .

تا دقیقه ی30 با اثری طرف هستیم که شاد و سرزندست و کاراکترش هم زیر بار هیچ دستور تحمیلی نمی ره و ظاهرا کلا علاقه ای هم به جماعت مذکر نداره ، بعد از ورود این کاراکتر به خونه ی جادوگر و مخصوصا اتفاقی که برای مادرش می افته به نظر میاد که فیلمنامه کمی دچار تغییر لحن می شه اما خوشبختانه این رابطه ی جدید و ناخواسته ، خیلی خوب کنترل می شه و اتفاقات جدید انقدر پرسرعت پیش می رن که تا پایان فیلم گذر زمان رو نمی شه حس کرد .

حس درام فیلم عالی نیست اما به اندازه و قابل قبوله یعنی نه انقدر کمه که هیچ تاثیری نذاره و نه انقدر اغراق شده که بخواد شما رو بزور تحت تاثیرقرار بده . شوخی هایی هم که چاشنی فیلم شده ، در طول فیلم پراکندست ، از انواع و اقسام شیطنت های برادرهای مریدا گرفته تا حرکات مادر عوض شده و اگر چه یکی دو جا کمی بزرگسالانه تره اما نکته باارزشش اینه که تقریبا همگی بامزه و تر و تازن .

نوع تغییر و تحول کاراکترها به شکلی ملایم ، روون و باورپذیر صورت گرفته و حتی برای مخاطب بزرگسال هم دوست داشتنیه و خوشبختانه مریدا در اون مونولوگ توی قصر ، نشون می ده برخلاف چیزی که تصور می شد اعتقاد به عشق به جنس مخالف هم داره و تفکراتش برای کودکان ، یک سویه نیست .

علی رغم اینکه فضاهای روز و شب ، نورپردازی کاملا طبیعی دارن اما بیشتر وقایع فیلم در قصر نه چندان پرنور و یا در شب اتفاق می افته و این میزان کمبود نور و سنگینی تاریکی بر فضاها مخصوصا برای مخاطب کم سن و سال تر ، کمی حالت دافعه ایجاد می کنه . با اینکه طراحی کاراکترها جذابه و می شه همه طراحی ها رو دوست داشت اما در کل نوع طراحی اونها ، کم و بیش مخاطب رو به یاد فیلم چگونه اژدهای خود را تربیت کنید میندازه.

شجاع فوق العاده نیست اما انیمیشنی است خوب و دوست داشتنی که به این زودی ها از ذهن مخاطبش بیرون نمیاد .

 


نظرات 1 + ارسال نظر
امیر جمعه 10 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:55 ق.ظ http://hollywood9.blogfa.com/

سلام. چطوری مجتبی؟
از این کارتون خیلی بیشتر توقع داشتم. یعنی از پیکسار بیشتر توقع داشتم. ولی خب با اینکه کارتون خوبی بود اصلا در حد توقعات من نبود.
راستی مدیر روابط عمومی سایت مووی مگ moviemag.ir بهم ایمیل زده بود که باهاشون همکاری کنم. اما چون نویسنده قسمت فیلمهای خارجی رو داشتند می خواستند من در قسمت ایرانی براشون بنویسم که قبول نکردم.
اگه خواستی بگو ایمیلش رو بهت بدم که یه تماس باهاشون بگیری.

سلام ، چاکرم امیرجان
درسته در لیست محبوب ترین انیمیشن های ما ، پیکسار جایگاه برجسته ای داره ولی پیکسار چند سالیست که از دوران اوجش فاصله گرفته و حتی به شخصه انیمیشن عالی مثل وال-ای و مخصوصا آپ رو دارای اشکالات جدی می دونم و با اینکه این کارتون رو خوب ارزیابی کردم ولی بهترین رو باید در کار شرکت های دیگه پیدا کرد .
در مورد پیشنهاد سخاوتمندانت هم ممنونم ، واقعا لطف داری اما حتی اگه درخواست من رو قبول هم بکنن فایده ای نداره چرا که همون طور که نوشتی فقط برای بخش ایرانی نویسنده می خوان و نه خیلی فیلم ایرانی می بینم و نه توانایی نوشتن نقدی قابل قبول بر فیلمهای معمول ایرانی رو دارم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد