نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

The Perks of Being a Wallflower


نقد و بررسی فیلم

 مزایای سربه زیر بودن ( مزایای گوشه گیر بودن )  The Perks of Being a Wallflower






مزایای سر به زیر بودن با اسم متفاوتش سعی داره یه فیلم نوجوانه متفاوت هم باشه ، شکی نیست که این فیلم از کارهای معمول نوجوانانه چند پله بالاتره و هدف بزرگتری رو هم برای خودش در نظر گرفته اما پختگی لازم به عنوان یه فیلم خوب رو نداره .

مزایای سربه زیر بودن اگرچه در دقایق آغازینش داستان کم و بیش تکراری یه پسر سر به زیر رو تعریف می کنه که در ارتباط با دنیای اطرافش مشکل داره یا بهتره بگم دنیای اطرافش اشکالاتی داره اما با ظرافت و سادگی هر چه تمام تر پیش می ره ولی مشکل فیلم بعد از به مهمونی رفتن چارلی ( لوگان لِرمان ) شروع می شه و فیلمنامه نویس ماجراهایی رو اضافه کرده که در ظاهر باعث خاص شدن و وسعت فیلم و در واقع طولانی کردن فیلم شده ، در حقیقت ماجرای همجنسگرایی پاتریک ( اِزرا میلر ) و اتفاقاتی که با بِرَد ( جانی سیمونز ) رخ می ده یا ماجرای خاله ی چارلی علی رغم ریزه کاری های هوشمندانه ، تا حدی باعث فراز و فرودهای مداوم فیلم شده که یه جاهایی واقعا معلوم نیست فیلم می خواد چی بگه و یا دو سکانس رقص اگرچه شاید در لحظه تا حدی جذاب باشن اما چیزی بیشتر از دو سکانس پیش پاافتاده نیستن و کمکی به فیلم نکردن ؛ رابطه ی بین چارلی و مری الیزابت هم با اینکه ارزش عشق بین چارلی و سم ( اِما واتسون ) رو بیشتر نشون می ده اما به شکلی پرداخت نشده تا داستان فیلم رو پخته تر کنه ؛ در این بین یکی از بهترین بخش های فیلم سکانس های دونفره چارلی و سم ـه که تونسته فیلم رو صمیمی تر جلو ببره .

اما یکی از مهم ترین مزایای فیلم ، بازی خوب سه بازیگر اصلیشه مخصوصا لوگان لِرمان که به زیبایی نقشش رو ایفا کرده و همچین بازی خوبی از یه بازیگر نوجوون در یه فیلم نوجوانانه ، خودش از اهمیت بالایی برخورداره .

در کل مزایای سر به زیربودن اگرچه همچنان به لحاظ نگاه به عشق ، خامی هایی داره اما همون طور که گفتم یکی از قابل توجه ترین فیلمهای نوجوانانه اخیره اگرچه نتونسته آنچنان پا رو فراتر از یه اثر نوجوانانه خوب بذاره و به فیلمی خوب تبدیل بشه چرا که حتی اگه مثل سکانس پایانی دیالوگ های فوق العاده ای هم داشته باشه و کارگردان اجرای خوبی رو به کار بسته باشه بازهم داستانی که بشه از درونش به اون رها بودن و حس زیبا در پایان رسید چندان وجود نداره .


نظرات 10 + ارسال نظر
مهدی پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 11:09 ب.ظ http://mahdi000karimi.blogfa.com

سلام اینگونه وب های سینمایی را بسیار دوست دارم. راستی فیلمهای اسکاری مثل لینکن. جانگوی رهاشده از بند و آرگو و ... رو نمی بینم.

سلام و تشکر از لطفتون اما چرا فیلمهای اسکاری رو نمی بینید ، حیفه . مثلا همین زندگی پای که چند وقت دیگه نقدش رو هم می خوام بذارم واقعا فیلم قشنگیه .
موفق باشید

فاطمه چهارشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 07:28 ب.ظ http://lovelyemma-w2.mihanblog.com/

ممنون.
عالی بود

ممنون از نظر شما

dariush یکشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:00 ب.ظ

سلام خیلی ممنون عالی بود به نظر من فیلم نجات سرباز رایان از همه بهتره

سلام
ممنون از نظرتون
در مورد انتخاب بهترین فیلم هم نظرتون قابل احترامه .
موفق باشید

سعید چهارشنبه 22 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 06:06 ب.ظ http://asheghandel.blogfa.com

گوشه گیر بودن یه امر غیر طبیعیه مثل من که از دوران کودکی تا حالا همینجور بودن و هیچی یاد نگرفتم

ممنون از نظر شما
این که یه نفر در بیشتر مواقع تمایل به گوشه گیری داشته باشه بله می تونه یه مشکل باشه که می شه برای تغییرش اقدام کرد اما کلا بعضی از افراد که خود من هم یکی از اونهام کمی برام سخته تو جمعهای شلوغ حضور موثری داشته باشم و حتی بعضی مواقع ترجیح می دم جدا باشم ، به هر حال هر کس یه جوریه .
هی سه به راه تر ، هی سر به زیرتر ، هی گوشه گیر تر
هر لحظه خسته تر ، هر لحظه تلخ تر ، هر لحظه پیرتر

mohammad سه‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 05:00 ب.ظ

این فیلم فیلم قشنگیه که البته با بازی اما واتسون هم زیبا تر شده و البته چارلی که در اینجا و در فیلم furyبازی بسیار زیبایی رو به نمایش گذاشته ولی اینجور که من متوجه شدم خواهر چارلی بعد از جدایی از دم اسبی لزبین شد ولی بعدش به چارلی گفت که با یه پسر خوب اشنا شده

ممنون از نظرتون ، در مورد بازی چارلی (لوگان لرمان) موافقم ولی متاسفانه جزئیات فیلم رو دفیق یادم نیست و نمی دونم اون چیزی که شما گفتید درسته یا نه .

شیدا پنج‌شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:01 ب.ظ

سلام دوست خوبم.خیلی ممنون بسیار جالب و دوست‌داشتنی بود من لوگان لرمن و خیلی دوست دارم مخصوصا فیلم سه تفنگدار اما زیاد از اما واتسون خوشم نمیاد و معتقدم فیلم بدون اون می تونست بهتر باشه

سلام به شما ؛ ممنون از نظرتون .
در مورد بهتر شدن فیلم بدون اما واتسون چندان موافق نیستم بالاخره اگه به طور مثال از بازیگری خوشمون نمیاد اما نقشش رو خوب بازی کرده باشه ، نمی شه خرده ای برش گرفت .

آرش جمعه 25 دی‌ماه سال 1394 ساعت 10:39 ب.ظ

سلام
خیلى ضعیف و بى رمق بود. چطور پسندیدى؟ بازى لرمن افتضاح بود. واتسون هم ایضاً. میلر بد نبود. من سال ها پیش رمان "مزایاى سر به زیر بودن" رو خونده بودم. قطعا از حیث روایت جلوتر از فیلمه. در بهترین حالت یه فیلم نیمه بلنده. با اینکه نویسنده رمان خودش فیلم رو ساخته اصلا به فضا نزدیک نشده. فیلم اصلا در مورد نوجوون ها نیست. در مورد بزرگسالان نوجوون مونده ست. بوى نوستالژى پوسیده گرفته. کستینگ هم خوب نیست. خلاصه اینکه صفر از چهار . خواهره هم لزبین نمیشه. مگه تغییر ذائقه به همین سادگیه؟!

سلام به شما و تشکر از نظرتون
چقدر عصبانی! خب قطعا هر کس سلیقه و نگاه خودش و دلایل خودش رو داره . من بازی ها رو پسندیدم خصوصل لرمن چون که برام باورپذیر بود و اتفاقا فیلم رو در جهت نگاهی کم و بیش متفاوت در آثار نوجوانانه گاها دوست داشتم وگرنه فیلم خوبی نیست در صورتی که فیلم مخاطبهای پر و پا قرصی رو ایجاد کرد . در ضمن تغییر ذائقه نیست و بیشتر ورود به یک حال و هوای جدید در آثار نوجونانست که اگه فیلم من و ارل و دختر در حال مرگ رو دیده باشید و نقدش رو تو همین وبلاگ بخونید می بینید که من تنها اون رو پسندیدم .
ممنون

آرش یکشنبه 27 دی‌ماه سال 1394 ساعت 12:05 ب.ظ

درود بر شما
عرض شود که منظور بنده از تغییر ذائقه، لزبین شدن کندیس بود. همچین اتفاقى در فیلم نیست. در رمان هم. اینکه کندیس فوراً بعد از جدا شدن از درک به همجنس خودش تمایل پیدا مى کنه منطقى نیست.

درود بر شما آرش خان
ممنون که نظر قبلیتون رو تکمیل کردید.

Masoud پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1399 ساعت 10:43 ب.ظ

سلام، من خیلی از این فیلم خوشم اومد، داستان زیبا+بازیگران عالی و نقش بی نظیر اما واتسون/خلاصه من کلا خیلی عاشق این فیلم شدم، برای همین در همه سایت ها گشتم تا فیلمی مثل این پیدا کنم ولی نتونستم، خواهش میکنم، اگر فیلمی مثل این فیلم که خیلی خیلی قشنگه و سبک عاشقانه داره، را میشناسید بهم معرفی کنیم، خیلی ممنون میشم

سلام ، ممنون که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید ، فیلمهای نوجوانانه دیگه که به لحاظ تم کلی نزدیک به این فیلم باشه چند موردی هست اما دو تا از بهترین فیلمهای این سبک ، The Spectacular Now اکنون شگفت انگیز و من و ارل و دختر در حال مرگMe & Earl & Dying Girl هستند و تو همین وبلاگ هم در مورد هر دوی اونها قبلا نوشتم و اگه دوست داشتید می تونید تماشاشون کنید و در صورت تمایل نوشته من رو هم بخونید ضمنا در صورت تماشای اونها خوشحال می شم بازهم نظرتون رو بدونم.

Hadis جمعه 18 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 01:26 ق.ظ

من متوجه نشدم که خاله هلن چه کاری روانجام داده بود میشه لطفا بگید ؟

سلام
راستش جزئیات فیلم رو کامل یادم نیست اما تا اونجایی که مرور کردم ظاهرا اتفاقی که در دوران کودکی چارلی افتاده این بوده که توسط خاله اش مورد سوء استفاده جنسی قرار می گرفته.
ضمنا می بخشید دیر پاسخ دادم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد