نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

The Conjuring احظار روح



نقد و بررسی فیلم

احظار روح The Conjuring


 

 

احظار روح از اون دست کارهایی هستش که به واقع فیلمنامه تر و تازه ای نداره و به عنوان یه فیلم فرای ژانر غالبش ، اشکالاتی داره که کوچک هم نیستن ولی در جایگاه یه اثر ترسناک ، رسالت خودش رو به خوبی ایفا می کنه و مخاطب رو در طول فیلم ، کاملا تحت تاثیر فضای خودش قرار می ده تا جایی می شه به عنوان یکی از فیلمهای خوب سال درنظرش گرفت .

فیلمنامه احضار روح در حقیقت بیشتر بر پایه برخی فرمول های آشنای آثار ترسناک به ویژه نقل مکان به یه خانه دورافتاده، انتقام گیری ساکنین مرده و جن گیریـه ؛ حتی کاراکترهای فیلم هم، بیشتر به واسطه قرار گیری مخاطب در درون فضای فیلم و منتقل کردن ترس خوب پرداخت شدن تا به عنوان یه شخصیت مستقل و دارای ویژگی های مشخص و متفاوت رفتاری و فکری.

 اما جدا از مواردی مثل کارگردانی درجه یک جیمز وان ، چیدمان روند قصه به خوبی انجام شده؛ به نحوی که از همون پلان ابتدایی ، با بخش داستانیِ کوتاه و فوق العاده ترسناکی که در نظر گرفته شده ، ترس از داستان اصلی در مخاطب نهادینه می شه ؛ اگرچه این چند دقیقه رو می شه حتی به عنوان بخشی از یه فیلم ترسناک دیگه در نظرش گرفت که رابطه تنگاتنگی با این فیلم برقرار می کنه.

جیمز وان که قبلا از این ، با پشتوانه های موفقی مثل سکوت مرده و همین اواخر موذی و البته بهترین فیلمش اره 1 ، به خوبی قدرت و درکش از سینمای ترسناک و دلهره آور رو نشون داده بود ، اینبار هم کارگردانی چشمگیری رو به نمایش گذاشته . یکی از موارد بسیار هوشمندانه و حرفه ای کار جیمز وان در احظار روح ، فیلمبرداری مورد استفاده است ، در حیقیقت وان به جای تکون های بعضا الکی و رایج در برخی فیلمها ، به بهترین شکل ممکن از دوربینش استفاده کرده و حتی گاها بازی با دوربین رو هم به جریان فیلم اضافه کرده تا بیشترین نزدیکی با کاراکترها ایجاد بشه.

خوشبختانه یکی دیگه از موارد مثبت فیلم ، رفتارهای نسبتا منطقی کاراکترها و بازی های خوبه . در واقع یکی از مشکلات رایج برخی آثار ترسناک که البته بیشتر مربوط به زیر_ژانر اسلشرـه ، حماقت کاراکترها و یا رفتارهای تکراری و اغراق شدست که از این جهت بازهم احظار ارواح فیلمیه که مخاطب به راحتی رفتارها و ترس کاراکترها رو باور می کنه .



البته این فیلم تا حدی سعی کرده دربرگیرنده مضامین دینی هم باشه ، مخصوصا با جمله ای که در پایان روی تصویر نقش می بنده اما به نظرم اکثریت فیلمهایی از این دست ، به ویژه فیلم های مرجع و ماندگاری مثل جن گیر 1 و یا طالع نحس 1 هم ، بیشتر قدرت شیطان رو نمایان می کردن تا قدرت خدا .



نظرات 6 + ارسال نظر
negin دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 03:11 ب.ظ http://cinama9.blofa.coom

سلام وبلاگ مفیدی داری
خوشحال میشم به وبلاگ منم بیای

ممنون از شما
حتما سر خواهم زد
http://cinama9.blogfa.com

امیر دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 09:18 ب.ظ http://hollywood9.blogfa.com/

سلام. چطوری مجتبی جون ؟ آقا منور فرمودید وبلاگ مارو با حضورتون.
راستش دگیر درس و کار شدم یه ذره. اتفاقا چند تا نوشته آماده دارم اما بالا نذاشتم. امتحانام تموم شه حتماً دوباره شروع می کنم.
مرسی که سر زدی بهم. خوشحالم که دوباره قوی شروع کردی و داری می نویسی....

سلام به تو
چاکرم ، به وبلاگت که همیشه سر می زنم و اتفاقا می خواستم زودتر برات پیغام بذارم .
منتظر نوشته هات هستم .
موفق باشی .

عرفان یکشنبه 22 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:39 ق.ظ http://www.psychologytest.ir

مجموعه فیلم های روانشناختی برتر جهان
/http://www.psychologytest.ir
همراه با نقد و معرفی و تصحیح مجدد
erfan_114@yahoo.com

امیر جمعه 18 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:50 ب.ظ http://hollywood9.blogfa.com/

فیلم رو دیدم خیلی خوب و ترسناک بود. تو هم خوب نوشتی.
پاراگراف آخرت فوق العاده بود.

تقریبا به هر کی هم که فیلم رو نشون دادم ، خوشش اومده .
بازهم مثل همیشه ممنون از نظر و لطفت .

GAZAR یکشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:15 ب.ظ

سلام و عرض خسته نباشید به شما من فیلم های آقای جیمز وان را خیلی دوست دارم مخصوصا کالکشن اره او را لطفا فیلم های اره را هم نقد کنید اما درباره کانجرینگ باید بگم که فیلمی بود که کمی مکمل فیلم anabelle آنابل بود این هم ساخته جیمز وان بود و موضوع آن این بود که دختری شیطان پرست خود را می کشد تا روح خود را به شیطان اهدا کند ولی به دلایلی روحش به داخل عروسکی می رود که آن عروسک نحس و بد یمن می شود به دست خوانواده ای جن گیر می رسد و... خلاصه نمی دونم چرا جیمز وان فقط فیلم ترسناک می سازد به هر حال از شما ممنونم و از این به بعد مشتری وبلاگ شمت خواهم بود.

سلام و درود بر شما و تشکر از نظرتون
من هم به شخصه کارهای جیمز وان رو دوست دارم اما قبلا هم خدمت دوستان دیگه عرض کردم که نقد فیلمهای قدیمی تر رو نمی ذارم و صرفا می توانم تبادل نظر داشته باشم . اینم بگم که آنابل ، مثلا مکمل این فیلم بود که اکثرا هم اعتقاد داشتن اثر ترسناک نازلی بود و کارگردانش هم جیمز وان نیست . این رو هم اضافه کنم که جیمز وان با کارگردانی سریع و خشن 7 که به زودی اکران می شه کلا در مسیر تازه ای قدم برداشته اگرچه معلوم نیست چه قدر ادامش بده .
باعث خوشحالیه که بازهم به وبلاگ من بیاید و بتونم از نظراتتون هم استفاده کنم .
موفق باشید

GAZAR سه‌شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 05:40 ب.ظ

سلام ببخشید دنبال نقد مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 بودم پیداش نکردم کجاس

سلام به شما . مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 رو ندیدم و فقط نقد قسمت اولش تو وبلاگ موجوده.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد